onsdag 22. juli 2015

Kultur og idrett = Shining og Trolltunga

Bandmedlemmer og kultursjef er gamle kjente - topp stemning i høyfjellet
Da jeg kom til Odda i mai 2015 fikk jeg høre at det skulle være konsert på Trolltunga. Bandet var Shining og det var i forbindelse med Trolltungafestivalen. Først hoppet jeg i taket for jeg digger Jørgen og gutta i bandet (lagde denne filmen med dem høsten 2014). Så måtte jeg spørre om hvor Trolltunga ligger? 
Etter en innføring i historien, stedet, satsningen, besøkstallene og hvor alle turistene kommer ifra skjønte jeg at jeg skulle til Trolltunga. Men hva er sjansene for at dette arrangementet lykkes?

Kulturproduksjoner i 2015
En konsert inneholder tradisjonelt en scene. lyd. Lys. Billetter. Seter. Garderobe. I det hele tatt er det mange ting som skal planlegges og tilrettelegges for en kulturproduksjon. 

Når du velger å legge konserten fem timer inn på en fjelltopp må du bla. frakte alt med helikopter. Samtidig som kostnadene øker blir det mindre muligheter for å selge billetter! 

Men en konsert som dette handler ikke bare om musikerne og deres musikk. Det er også alle tilretteleggere og rammeaktører som bidrar. Dette kalles Musicking og du kan lese mer om det i Christopher Smalls glimrende bok Musicking (link til et pdf-referat). 

Økonomisk variasjon
Konserter måles vanligvis i antall betalende publikummere og en økonomisk bunnlinje. Dette er markedsøkonomi. Opplevelsesøkonomi fungere på en annen måte. Da er også ringvirkninger og synergieffekter med i regnskapet. Omdømme. Oppmerksomhet. Aktiviteter på nett. Delingstall. Antall deltagere på neste event osv.  

Det er i dette perspektivet av kulturarrangementer skiller seg fra andre arrangementer. Det er derfor Odda kommune er med og støtter opp om fordi denne konserten på Trolltunga er en unik kombinasjon av friluftsliv, idrett, engasjement, kultur og ildsjeler. 

Truger, fjellførere, musikere, små & store på tunga og rått band  - i strålende sol hele dagen.
Ildsjeler
Og AK Glück Teigland er en ildsjel. Han skiller seg fra andre produsenter. Han har en drøm. Han vil realisere disse. Han får folk med seg fordi drømmene er store nok, og at han utfordrer definisjonen av mulig. 

Hvor stor er sjansen for at du får gjennomført en konsert med Jazzmetalbandet Shining på Trolltunga, med to kameracrew´s, strålende vær og publikum 5 timers gange inne i fjellheimen i Odda kommune?

Jo - det er mulig. Og det skjedde. Men hva er sideeffekten av hans produksjon på Trolltunga?

Mål og mening
AK setter igang prosjekter som er smale. Dette er ikke alle som liker bandet Shining. Det ikke alle som går 5 timer innover på fjellet - en vei - for å høre musikk live. Men dette er rammene som utfordre folks oppfattelse av kulturproduksjoner. Dette er ikke for alle!?!?!?!

Jo - på en moderne og annerledes måte er det nettopp det: For alle.

Digital kultur
AK og hans team av hjelpere har skjønt hva sosiale medier og digital kultur gjør for folk flest. Ved å sette i stand slike spektakulære prosjekter går han et skritt lengre enn de fleste kulturprodusenter.

Digital dokumentasjon- og delingskultur.

Når slike hendelser dokumenteres digitalt går AK enda et skritt videre. Han deler det. Digital distribusjon av dette stuntet legges på Instagram, Facebook, Youtube, Flickr, blogger og nettsider.

Han får denne sære lille hendelsen til å bli noe vi alle kan oppleve og ta del i gjennom den digitale kulturen: deling. (Les mitt blogginnlegg om konsum - deling - produksjon).

På denne måten blir denne kulturproduksjoen for folk flest. I tillegg gjør den oss stolt. Stolt av at noen fra Hardanger får gjennomført noe som er spektakulært og helt enestående i verden.

Opplevelse for livet
For oss som fikk oppleve dette spektakulære arrangementet blir det et minne for livet. Du går ikke fem timer innover i fjellet og opplever Trolltunga rigga for konsert uten at det gjør noe med deg.

Slike kulturproduksjoner er unike. AK gjør dette rundt omkring i Hardanger. Han skaper det smale og unike, men gjør det tilgjengelig for alle folk. Dette er ekstremkultur og folkekultur i en digital samtid.

Gode kolleger
Og når vi endelig er fremme treffer jeg igjen gode venner og flotte musikerkolleger. Slagverker Tobias er tidligere student av meg på Westerdals og Erik er kollega på Notodden Bluesfestival.

Konserten ble en fantastisk opplevelse for oss. Her er noen av mine filmbilder fra de siste forberedelsene.



Her er første smakebit fra AK sin produksjon på Trolltunga.



Og her kan dere se beviset på at jeg var opp på scenen.

Fantastisk opplevelse fullendt med foto på tunga. 
Stor tak til alle sponsorer som gir AK muligheten til å realisere dette prosjektet. Takk til gutta i bandet og spesielt Jørgen Munkeby!!! Takk til OneCall for partnerskap, cameracrew og fallskjermhoppere. Takk til turforeningen som guidet publikum gjennom fjellheimen. Takk til artistene som spilte på veien opp og takk til meg selv som klarte å gjennomføre en tur som ga meg et minne for livet!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar